logo33

Plany na przyszlosc
Sprawozdania

Wakacje w Środowiskowym Domu Samopomocy

Podczas tegorocznych wakacji w ŚDS odbyło się kilka ciekawych wydarzeń.

Rozpoczęliśmy w dniu 28czerwca, gdzie wystąpiliśmy gościnnie na Dniach Szarowa z występem „Tańców Egipskich” oraz zaprezentowaliśmy na kiermaszu prace wykonanych w naszym ośrodku.

Natomiast 6 lipca rozpoczęliśmy realizację projektu na który dofinansowanie otrzymaliśmy od Wójta Gminy Kłaj. Po raz drugi dzieci ze Szkoły Podstawowej z Brzezia i Szarowa uczestniczyły w zajęciach artystycznych i integracyjnych. Dzieci i młodzież oraz osoby niepełnosprawne przez tydzień brały udział w zajęciach plastycznych, dekoratorskich, teatralnych i sportowych. Powstały piękne obrazy olejne, nawet najmłodsi uczestnicy mogli spróbować trudnej sztuki malowania farbami olejnymi na płótnie. Przygotowaliśmy dla nich prawdziwe miniatury sztalug na których mogli wykazać się talentem plastycznym. Uczestnicy wakacyjnych warsztatów wykonali również figurki z masy solnej oraz przygotowali stroje na organizowany pokaz mody wieńczący tydzień spędzony w naszym Ośrodku. Były również zajęcia sportowe, wycieczka rowerowa nad Czarny Staw znajdujący się w Puszczy Niepołomickiej, grill oraz zajęcia kulinarne, podczas których uczestnicy projektu wraz z terapeutą przygotowywali posiłki.

14 lipca zostaliśmy zaproszeni do ŚDS w Starym Sączu. Po drodze zwiedziliśmy Miasteczko Galicyjskie w Nowym Sączu, zwiedziliśmy tam rekonstrukcje miejsca zabytkowych ziemii sądeckiej: dawną remizę strażacką z ówczesnymi wozami strażackimi oraz sprzętami potrzebnymi do gaszenia pożarów, pracownię garncarską  gdzie znajdowała się tz. sala zimna i gorąca.

W pierwszej z sal przygotowywane były naczynia i dzbany metodą „na toczku”, w tej drugiej stał gliniany piec ceramiczny w którym wypalane były wyroby. Kolejna salą byłą pracownia i sklep zegarmistrza, gdzie znajdowały się piękne zabytkowe zegary. U Fotografa podziwialiśmy tak skonstruowaną pracownie, aby światło padało pod odpowiednim kątem, kiedy robione były zdjęcia. Na trzech rodzajach tła powstały wspaniałe fotografie, które mieliśmy przyjemność oglądać.

W Środowiskowym Domu w Starym Sączu przywitała nas Pani Kierownik Joanna Homoncik, wraz z Panią Prezes tamtejszego Ośrodka, zostaliśmy zaproszeni na obiad. Zwiedziliśmy cały budynek: salę rehabilitacyjna, komputerową, plastyczną, muzyczną, kulinarną i rzemiosł różnych. Zarówno uczestnicy jak i cały personel był bardzo gościnny dla nas. Zabrali nas do swojego ogrodu, gdzie mieliśmy okazję wypocząć, porozmawiać, pograć w piłę itp. Na pożegnanie każdy z nas dostał skromny upominek.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy Ołtarz Papieski -miejsce gdzie Papież Jan Paweł II odprawił Mszę Św.

W dniu 22 sierpnia zostaliśmy zaproszeni na Święto Brzezia, gdzie pokazaliśmy nasze prace, oraz zaprezentowaliśmy występ sceniczny przygotowany specjalnie na tą okazję. Była to inscenizacja wierszy- „Rzepka” oraz „Abecadło”. Dzięki hojności naszego Wicewójta, każdy uczestnik Środowiskowego Domu Samopomocy otrzymał w prezencie los na loterii. Mięliśmy duże szczęście, a do rąk naszych podopiecznych trafiły cenne nagrody. Serdecznie dziękujemy Panu Wiesławowi Średniawia za umożliwienie nam przeżycia w ten sposób ekscytującej i cennej lekcji życia – trudno bowiem było wytłumaczyć osobom nie mającym szczęścia, że w życiu są także przegrani.

Na zakończenia projektu „Wakacje ze sztuką” 27 sierpnia zorganizowaliśmy dzieciom i uczestnikom Ośrodka dyskotekę -  bawiliśmy się przy głośnej muzyce, oraz przekąskach przygotowanych przez nich samych.

W ostatnich dniach wakacji od 26-28 sierpnia 7-osobowa grupa uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy wzięła udział w trzydniowej wycieczce w Sudety. Wyjazd organizowany był przez zaprzyjaźnione Stowarzyszenie „KOMPAS” z Tomaszkowic, które otrzymało dofinansowanie od Starosty Wielickiego.

Był to bardzo aktywny wyjazd - co dzień mieliśmy zaplanowaną każdą chwilę.

W dniu przyjazdu do miejscowości Kudowa Zdrój, po obiedzie wybraliśmy się na zwiedzanie Kaplicy Czaszek w Czermnej oraz Parku Zdrojowego, gdzie była możliwość spróbowania wody źródlanej. Wieczorem były śpiewy przy ognisku, smażenie kiełbasek i dobra zabawa. Kolejnego dnia wybraliśmy się do od Parku Dinozaurów i ruszyliśmy na szlak do Szczelińca Małego. Wieczorem nie brakło nam energii do zabawy dyskotekowej przy skocznej muzyce.

wakacje09                    wakacje09

Ostatni dzień był równie atrakcyjny zwiedziliśmy Błędne Skały- uczestnicy wycieczki byli zachwyceni wspaniałymi widokami Gór Stołowych. Pogoda sprzyjała nam przez wszystkie dni, każdy z nas bardzo mile wspomina czas wyjazdu. Po powrocie zorganizowaliśmy pokaz zdjęć na slajdach dzięki czemu uczestnicy mogli pokazać jak świetnie upłynął im czas.

Dla każdego wakacje są czasem wyjątkowych przeżyć, które warto wspominać my również ten czas pogodnych dni spędziliśmy bardzo aktywnie, twórczo i radośnie.